Sindsdien staan sociale media vol met eerste prompts uit de tool: o.a. een video van een vrouw die door Tokyo loopt, een hagedis die in een vogel verandert en een science-fiction-achtige scènes die zich afspelen in Lagos in 2050. De video’s ogen realistisch, vol detail en alsof er een heel creatief team aan te pas is gekomen.

De beelden zorgden voor uiteenlopende reacties: van verwondering en enthousiasme tot, in de gelederen van filmmakers en animatoren, tot angst. Filmmaker en studio-eigenaar Tyler Perry, in wiens studio o.a. Black Panther en serie The Walking Dead zijn opgenomen, schoof na het zien van de beelden meteen een investering van 800 miljoen dollar on hold, aldus The Hollywood Reporter op 22 februari.

Schrijver en auteur Sean Thomas gaat een stap verder en spreekt in The Spectator de zorg uit dat de ontwikkelingen in het veld die de technologie veroorzaakt velen, vooral jonge creatieven, tot wanhoopsdaden zal drijven. Niet zo gek, gezien de uitspraak van ex-Disney hoofd Jeff Katzenberg dat 90 procent van het werk in de animatiesector binnen drie jaar zal verdwijnen.

Nog steeds zijn er experts die minder pessimistisch zijn. Zo stellen Erdinç Saçan en Twan Arts op 26 februari in NRC dat “tekst-naar-video AI nooit en te nimmer de creativiteit van de filmmaker gaat kunnen vervangen”.

Wat denk jij? Om een beeld te krijgen van wat AI nou écht voor effecten heeft op de culturele arbeidsmarkt horen we graag jouw ervaringen. Merk jij al veranderingen in jouw werk door deze ontwikkelingen, of heb je er bepaalde gedachten over? Dan horen we graag van je via onderstaand formulier.

Hoe dan ook zet de Kunstenbond zich in voor mensgerichte generatieve AI, waarin kunstmatige intelligentie de menselijke maker niet vervangt maar tot haar dienst staat. Je leest er meer over in onze position paper.

 

Hoe word jij geraakt door AI?

"*" geeft vereiste velden aan

Mogen we contact met je opnemen? Zo ja, laat dan hieronder je e-mail achter.