In oude contracten tussen artiesten en platenmaatschappijen is vaak niets of onvoldoende geregeld over de online exploitatie van muziek. Vóór de jaren 2000 was er nog geen online muziek; de streamingsdiensten die we nu kennen, zoals Spotify, bestonden toen nog niet. In contracten van voor die tijd is daardoor nog niet geregeld bij wie de rechten van de online exploitatie liggen en wat een redelijke vergoeding is die de artiesten zouden moeten ontvangen – terwijl die muziek inmiddels wel door luisteraars gestreamd wordt. 

Die eerlijke vergoeding blijft helaas in veel gevallen achter. Daarom zet de Kunstenbond zich in om dit recht te trekken – artiesten verdienen een eerlijke beloning voor hun werk. Verschillende artiesten hebben hiervoor al bij de Kunstenbond en BAM! Popauteurs aangeklopt.

Er wordt door platenmaatschappijen veel geld verdiend aan streaming (online exploitatie), maar de artiesten delen hierin vaak maar beperkt mee. Omdat het om bestaande muziek gaat, waarvoor de investeringen voor de productie ervan door de platenmaatschappijen in veel gevallen al lang zijn terugverdiend, zouden artiesten een hogere vergoeding moeten ontvangen. Wij streven ernaar een benchmark te creëren voor een eerlijke vergoeding, zodat ook voor muziek van vóór het streamingtijdperk de beloning goed geregeld is.

De Kunstenbond organiseerde tijdens muziekconferentie Eurosonic Noorderslag in Groningen een panelgesprek over dit onderwerp met Erwin Angad-Gaur (Kunstenbond/Ntb, VCTN, Platform Makers), Bjorn Schipper (advocaat), Guus Bleijerveld (Sena) en Nerko Hadziarapovic (docent Music Marketing & Management bij Hogeschool Utrecht). Ronald Gijsbertsen (directeur Kunstenbond) modereerde het gesprek.