Direct naar inhoud

Rechter ziet geen aanleiding om streamingroyalty’s te verhogen in rechtszaak tegen Universal Music

Gepubliceerd op:

De rechtbank heeft uitspraak gedaan in de zaak die drie artiesten – Arriën Molema, Henk Westbroek en Marinus de Goederen – samen met de Kunstenbond en BAM! Popauteurs hebben aangespannen tegen platenmaatschappij Universal Music. Tot teleurstelling van de eisers oordeelt de rechter dat er geen aanleiding wordt gezien om de online exploitatie van muziek, waaronder streaming, hoger te belonen.

De zaak draaide om oude contracten die stammen uit een tijd waarin streaming nog geen rol speelde. De artiesten stelden dat zij slechts een fractie ontvangen van de opbrengsten die hun muziek genereert op platforms als Spotify. Zij pleitten voor een 50/50-verdeling, zeker voor bestaande muziek waarbij Universal geen extra kosten meer maakt.

Bjorn Schipper, die als advocaat betrokken is bij deze rechtszaken, reageert: “Om eerlijk te zijn ben ik bijzonder teleurgesteld in de uitspraken van de rechtbank. Vooralsnog heeft het in 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht – dat juist bedoeld is om de positie van artiesten ten opzichte van machtige major labels te verbeteren – in de praktijk niet of nauwelijks positieve invloed gehad. Dit zie je ook in deze zaken terug, waarbij artiesten volgens de rechtbank genoegen moeten nemen met vergoedingen uit oudere platencontracten gesloten in een periode lang voordat streaming een gangbare exploitatievorm werd.”

De Kunstenbond noemt de uitspraak “een gemiste kans voor eerlijke beloning in het digitale tijdperk” en beraadt zich op vervolgstappen. Natuurlijk blijven we ons inspannen voor eerlijke betaling in de hele culturele en creatieve sector.

Sta je aan het begin van je muziekcarrière? Laat je contracten screenen voordat je tekent. Bij de Kunstenbond werken advocaten die muziekcontracten kunnen checken op de redelijkheid van de afspraken. Wil jij zeker weten dat je afspraken goed zijn vastgelegd in een contract en ben je lid van de Kunstenbond?

Delen via social media