Platenmaatschappij Armada ook aangeklaagd om oneerlijke verdeling van streaminginkomsten

De Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs hebben namens Martijn Schrader (Manifesto/Collective Sound Members) een rechtszaak aangespannen tegen platenmaatschappij Armada. De platenmaatschappij houdt vast aan een oneerlijke verdeling van inkomsten uit muziekstreaming. Eerdere gesprekken tussen de betrokken partijen hebben niet geleid tot een redelijke herziening van de vergoedingen, waardoor nu de stap naar de rechter is gezet.
In september 2024 maakten de Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs al bekend drie rechtszaken aan te spannen tegen platenmaatschappij Universal namens de artiesten Arriën Molema (Room Eleven), Henk Westbroek en Marinus de Goederen (a balladeer). De rechtszaak tegen Armada is een vervolg hierop. De vier rechtszaken worden door de Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs als een principekwestie beschouwd. Als de rechter de artiesten in het gelijk stelt, kunnen andere artiesten zich hierop beroepen (er wordt dan, in juridische termen, een precedent geschapen).
Artiesten ernstig benadeeld
Zowel Universal als Armada blijven vasthouden aan verouderde royalty’s (een percentage van de opbrengst van muziek dat door platenmaatschappijen aan artiesten wordt betaald). Deze royaltypercentages doen geen recht aan de huidige realiteit van digitale muziekconsumptie, waarbij geen kosten worden gemaakt bij de productie en verspreiding van fysieke cd’s of lp’s. Artiesten zien weinig terug van de inkomsten via streamingdiensten, terwijl de grote platenlabels profiteren van de huidige economische bloeiperiode van muziekstreaming.
Fifty fifty als basis
De advocaat die de rechtszaken voert, Bjorn Schipper, zegt: “In deze zaak draait het in de kern om de vraag of de artiest onder oudere platencontracten (o.a. 2002-2009) op een eerlijke manier betaald wordt voor de digitale exploitatie van de muziekopnamen (bijvoorbeeld streaming) en of deze platencontracten überhaupt de platenmaatschappij wel het recht geven om muziekopnamen digitaal te exploiteren. De inzet van de artiest is onder andere een eerlijke verdeling van streaminginkomsten op basis van 50%-50% zoals dat ook eerder in buitenlandse rechtszaken is geoordeeld.”
In Groot-Brittannië speelde een vergelijkbare zaak rondom de streaminginkomsten van de artiest Four Tet, waarbij platenmaatschappij Domino uiteindelijk erkende dat een 50%-verdeling van de inkomsten op zijn plek was en het openstaande bedrag met terugwerkende kracht aan hem betaalde. Daarnaast heeft de Amerikaanse rechter al eerder de moedermaatschappij van Universal Music in de Verenigde Staten veroordeeld tot een 50% verdeling van haar inkomsten over de digitale verspreiding van de muziek van rapper Eminem.
Deze inhoud is beschikbaar na het accepteren van de marketingcookies.

Meer weten?
Alle info over de rechtszaken, de redenen om platenmaatschappijen aan te klagen en de initiatiefnemers vind je via de knop hieronder.