Wurgcontracten en auteursrechten, voor veel van onze leden zeer relevante onderwerpen. Het is nu bijna drie jaar geleden dat het auteurscontractenrecht werd ingevoerd: een wettelijke bescherming van auteurs en artiesten tegen wurgcontracten. De bedoeling was makers niet langer aan het kortste eind te laten trekken, hen de ruimte te geven om te kunnen onderhandelen over goede voorwaarden en eerlijke vergoedingen. Hoe het tot nu met de wet gaat? Voelen auteurs en beeldmakers zich beter beschermd? Dat lees je hier. 

Tussenstand 
De invoering van de wet was een eerste stap, maar het kon nog veel beter, daarom zou na tweeënhalf jaar, in januari 2018, een “tussenstand” met de Tweede Kamer worden gedeeld. Evaluerende geluiden horen we voor alsnog niet uit Den Haag komen, en dat baart ons grote zorgen. Want de verhalen die wij optekenen uit verschillende onderzoeken liegen er niet om. 

Uit onderzoeken blijkt dat de nieuwe wet vooralsnog maar beperkt verandering in de daadwerkelijke contractpraktijk brengt. Het feit dat in de culturele sector sprake is van zeer scheve arbeidsverhoudingen wordt breed als een probleem genoemd, ook binnen de Tweede Kamer en binnen het kabinet. Het auteurs- en naburig recht, voor makers, essentieel voor het verkrijgen van inkomen, lijkt daarbij soms onderbelicht.

Platform Makers 
Kunstenbond, Ntb/VCTN en een aantal andere organisaties voor auteurs en uitvoerende kunstenaars zijn verenigd als Platform Makers om de positie van auteurs en uitvoerende kunstenaars te verstevigen. Platform makers heeft vandaag met een brief bij het ministerie van Veiligheid en Justitie aan de bel getrokken om de druk op te voeren om beter naar de wet te kijken en er echt iets mee te doen.   

Voor een foto krijg je nog exact hetzelfde als 20 jaar geleden. En dat die foto dan in 6 kranten wordt doorgeplaatst zonder extra betaling moet je gewoon voor lief nemen. ~ quote uit de publicatie van S. Nieuwenhuys, fotograaf

Ter illustratie en om de noodzaak meer kracht bij te zetten heeft Platform Makers een boekje uitgebracht met de titel “Werken voor een kratje bier en andere onbillijke voorstellen.” In de publicatie staan schrijnende verhalen van kunstenaars die reageren op de verbetering van het auteurscontractenrecht die men voor ogen had toen de wet werd ingevoerd. Het gaat meer dan eens om organisaties uit de publieke sector. Het zijn verschillende verhalen, van mensen uit uiteenlopende creatieve beroepen, waaruit vooral duidelijk wordt dat de positie van de kunstenaar nauwelijks is verbeterd. 

Fair Practice Code 
In het kader van #speakup delen wij vaker dit soort verhalen. We horen het zo vaak dat het bijna normaal wordt. Maar pas op! Want dit soort omstandigheden mag niet normaal heten, de maker heeft meer wettelijke bescherming nodig. 

We berichtten al vaker over de Fair Practice Code, waarmee makers al een veel betere bescherming krijgen. De boodschap moet alleen nog veel beter doordringen, blijkt ook hier weer uit het verzaken in het maken van de afgesproken evaluatie. 


“Fun” Fact
 
Het kratje bier in de titel is gebaseerd op een tweet die Klaas Dijkhoff enige tijd geleden plaatste en die pijnlijk een gebrek aan begrip voor makers blootlegde. Lees de precieze toedracht in de publicatie