De tijd dat maar een paar bedrijven wereldwijd actief waren om muziek op digitale platformen (DSP’s) te krijgen is al lang voorbij. Op het moment zijn er tientallen bedrijven die dat voor eigen beheer van artiesten kunnen doen. Daarbij is ook het aantal streamingplatforms fors toegenomen met als laatste nieuwkomers SoundOn van TikTok en de service van Plugin Alliance/Soundwide.

Door het grote aanbod is het kiezen van een digitale distributeur niet makkelijker geworden. Daarom hier wat belangrijke aandachtspunten op een rijtje:

  • Ben je verplicht je hele catalogus exclusief onder te brengen of niet? Je bent beter af als het niet exclusief is. 
  • Betaaltermijn en opzegtermijn: maandelijks is beter dan per kwartaal of per half jaar. Opzeggen kan in de meeste gevallen onmiddellijk.
  • Is er sprake van inhouding van buitenlandse inkomstenbelasting? Als je een Nederlands bedrijf kiest is dat geen probleem. Bij een buitenlandse distributeur,  bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, kan dat wel een probleem zijn. Goede distributeur bieden de mogelijkheid een beroep te doen op internationale
    belastingverdragen om dubbele belasting te voorkomen. Lees voor meer informatie dit artikel.
  • Is het mogelijk om immersieve formaten als Dolby Atmos en Surround te uploaden? Een aantal distributeurs – waaronder Distrokid, CdBaby en Avid Play (de makers van ProTools) – bieden die mogelijkheid voor o.a. Apple Music, Tidal en Amazone Music. Bij Distrokid betaal je eenmalig $ 27 per track, via  Avid Play kun je voor $ 39 per jaar zoveel Dolby Atmos en gewone stereotracks uploaden als je wilt. Let dus goed op de voorwaarden, want die verschillen behoorlijk per distributeur.
  • Is er een mogelijkheid om de mechanische rechten te clearen als je covers wilt uploaden? Distrokid, Landr, Soundrob en Tunecore bieden die mogelijkheid, maar de prijzen en voorwaarden verschillen behoorlijk. 
  • Kun je DSP’s uitsluiten? Vooral belangrijk als je Google Music wilt uitsluiten zodat er geen zogenaamde artvideo’s op YouTube geplaatst worden, of als je bepaalde DSP’s al via een andere distributeur hebt bevoorraad.
  • Betaal je per upload of een jaarlijkse fee en/of wordt er commissie ingehouden op de royalty’s? Steeds meer distributeurs houden geen commissie in. Voor een klein bedrag per jaar, tussen de  $20 en de $ 60, kun je dan zoveel uploaden als je maar wilt. Bij de wat oudere bedrijven betaal je geen jaarlijkse fee maar een bedrag tussen de $ 20 en de $ 50 per album, eenmalig of jaarlijks, en/of wordt er ook nog een fee op de opbrengsten ingehouden. Dat laatste kan variëren van 9% tot 50%.
  • Is het mogelijk om de opbrengsten te splitsen tussen diverse betrokkenen – zoals producers en musici – zodat deze ook direct worden uitbetaald door de distributeur? Bij Distrokid kan dat bijvoorbeeld zelfs met recoup optie.
  • Hoe is de klantenservice? Sommige partijen zijn goedkoper en bieden meer mogelijkheden omdat ze ‘data driven’ oftewel zwaar geautomatiseerd zijn. Daardoor kan de reactie echter aanzienlijk langer duren. Als dit belangrijk voor je is kun je wellicht beter met een Nederlandse partij in zee gaan.  

Ik heb hierboven de belangrijkste punten opgesomd, maar er zijn nog veel meer verschillen en mogelijkheden. Leden van de Ntb/Kunstenbond kunnen zich altijd laten adviseren door een specialist op dit gebied. 

Meer gedetailleerde info vind je hier.

-rakenDra Smit

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in Muziekwereld, het magazine van de Ntb.

Juridisch advies

De juridische afdeling van de Kunstenbond is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag 13:00 – 17:00 uur.
Telefoonnummer: 020-2108052
Mailen kan ook naar: juridischadvies@legal.kunstenbond.nl