Het is weer zover! Theaters en podia in Nederland hebben hun uiterste best gedaan om de artiesten en gezelschappen een goede ervaring in hun theater of podium mee te geven. Een groot theater in Amsterdam mailde de Kunstenbond zelfs wat ze zouden moeten doen om die prijs in de wacht te slepen. De Roel Oostraprijs leeft!

Afgelopen jaren was het aan de leden van Act en de Kunstenbond om hun ervaringen met al die theaters en podia te delen. Dit jaar mogen alle podiumartiesten en crewleden stemmen op het meest gastvrije podium zodat de winnaar van de Roel Oostraprijs 2019 kan worden verkozen.

Een lichtend voorbeeld

De prijs is een initiatief van de Kunstenbond om de aandacht te vragen voor de omstandigheden waar artiesten in terechtkomen. Van daaruit stelde wijlen Martin van Dijk in de werkgroep Theater en Dans voor om de prijs te vernoemen naar Roel Oostra, 25 jaar lang directeur van theater De Lawei in Drachten. Oostra was vereerd en stemde er enthousiast mee in. Zijn service, ontvangst en ondersteuning van de artiesten maakten een onuitwisbare indruk op velen. Hij wist uit jarenlange speelervaring dat een goede ontvangst in het theater een artiest vleugels geeft.

Op de schouders

Het te winnen bronzen beeldje van kunstenares Helga Kock am Brink, die de gevleugelde benen van de god Hermes weergeeft, werd voor het eerst in 2014 uitgereikt aan Toneelschuur in Haarlem. Rasa Utrecht, Theater Concordia Enschede, Parktheater Eindhoven en De Harmonie Leeuwarden waren de trotse opvolgers. De erkenning van de Roel Oostraprijs biedt ook lokaal steun voor die theaters of podia om voort te kunnen bestaan.

Welk theater of podium bood afgelopen jaar die extra ondersteuning die een artiest optilt naar een betere performance op het podium?

Tekst Martin Vernooij