Als tekstschrijver kreeg Rebecca van Vuure dit jaar ineens te maken met enkele negatieve kanten van het zelfstandig ondernemerschap: onbetaalde rekeningen en een opdrachtgever die haar een ondeugdelijk contract voorschotelde.

‘Ik werk als communicatieprofessional in de culturele sector. Vaak als redacteur en tekstschrijver voor kunstenaars, maar vaker nog voor culturele organisaties zoals festivals en podia. Op dit moment werk ik voor theatergroep Touki Delphine. Zij hebben net een meerjarige subsidie gekregen, waardoor ze nu langere lijnen kunnen maken. Hierdoor professionaliseert hun organisatie dus ook. Dat is erg dankbaar om aan mee te werken.’

Dat klinkt heel mooi. Maar soms gaat het anders, vertelde je?

‘Dit jaar heb ik twee keer een akkefietje gehad waar ik de Kunstenbond echt voor nodig had. Toen mijn facturen voor schrijfopdrachten niet werden betaald. Dat was nota bene voor een vakblad van een vereniging in de culturele sector, waar ik in de redactie zat. Ik heb twee keer met de hulp van advocaat Jet Hootsmans van de Kunstenbond met een incasso moeten dreigen voordat er werd betaald. Super dat de incassoservice er dan is. Ik had binnen no-time mijn geld.’

‘Ik werk vooral in de culturele sector. De Kunstenbond past dus heel goed bij me’ ~ Rebecca van Vuure

‘Later dit jaar werd ik als freelancer ingehuurd door de communicatieafdeling van een gerenommeerd podium in Amsterdam. Omdat ik een paar maanden weinig opdrachten had, ben ik te snel akkoord gegaan met een heel lage uurprijs. Maar erger nog was de overeenkomst die me werd voorgeschoteld. Daar schrok ik zo van dat ik die heb voorgelegd aan Rogier, een van de juristen van de Kunstenbond.’

Wat was er mis met die overeenkomst?

‘Van alles: ik werd als freelancer enorm vastgelegd op specifieke uren en dagen, de opdracht was zó breed gesteld dat ze me werkelijk alles konden laten doen, zonder einddatum. Als achteraf door de belastingdienst zou worden vastgesteld dat onze overeenkomst niet aan de regels voldeed, zou alleen ik daar verantwoordelijk voor zijn. Voorts mocht ik niets van het gebouw of de organisatie zelf gebruiken. Dat ging me allemaal echt veel te ver.’

Hoe heb je het opgelost?

‘Ik heb de Kunstenbond gebeld. Met Rogier heb ik toen het hele contract doorgelopen. Op zijn advies heb ik mijn opdrachtgever geconfronteerd met het commentaar van de Kunstenbond. Ze schrokken en vroegen me om aan te geven wat ik wilde veranderen. Uiteindelijk heb ik toch besloten om niet met hen in zee te gaan.’

Wat zou jij je collega’s in de creatieve sector adviseren?

‘Er gebeuren áltijd dingen waar je niet mee bezig wil zijn, waar je niet over wil nadenken. En die gebeuren dan toch. Dan is het zó fijn als je professionele hulp krijgt. Dat er een Kunstenbond is die je kan helpen bij het oplossen van het probleem of het uitzoeken van een traject. Dat iemand je kan helpen bij het nemen van beslissingen, waar je als creatief gewoon geen ruimte voor hebt. Al is het maar dat je even kunt bellen om te vragen of iets in een contract wel klopt.’ 

Tekst Michiel Jongewaard
Foto’s Boris Nieuwenhuijzen