Maar stel je nu voor dat je een nieuw project wilt ontwikkelen en wilt begrijpen wat je vorige optreden precies teweegbracht bij je publiek en waarom. Of je overweegt een crowdfunding op te starten om tijd en financiële middelen te verkrijgen voor de ontwikkeling van nieuw materiaal. Hoe kun je dan in contact komen met degenen die altijd loyaal zijn geweest, trouw je werk hebben gevolgd en wellicht enthousiast zijn om vooruit te betalen voor een toekomstige voorstelling van jouw hand?
Je gegevens liggen niet op straat
Het project Leve het Geven van Platform ACCT benadrukt dat een ‘opgebouwde relatie’ met makers nodig is om van liefhebbers donateurs te maken. Daarom hebben makers gegevens nodig van hun publiek. In veel gevallen hebben alleen de podia deze data verkregen, of zullen ze in de toekomst meer inspanningen leveren om deze te verkrijgen. Maar, het publiek komt naar de podia, de musea en de festivals voor de kunstenaars en voor hun projecten, niet voor de gebouwen, de comfortabele stoelen of de koffie…
Daar moest verandering in komen
Sinds 2017 heeft de Kunstenbond voortdurend aangedrongen op het betrekken van het perspectief van kunstenaars bij de omgang met ‘publieksdata’. Onze inzet heeft er nu eindelijk toe geleid dat de DEN Taskforce Publieksdata hier aandacht aan heeft besteed. Het resultaat is een goed geschreven rapport, waar de Kunstenbond aanzienlijke input aan heeft geleverd. Sterker nog, dit rapport zou er niet zijn gekomen zonder die inzet.
Op 2 oktober 2023 hebben we de volgende stappen besproken en besloten om gewoon te beginnen met dat wat de sector nodig heeft. Ons doel is om trainingen te ontwikkelen en makers toegang te geven tot bestaande gegevens. We zijn ontzettend blij dat we eindelijk tot dit punt zijn gekomen. Nu is het tijd om door te pakken en simpelweg te beginnen. Aan de slag!
Aanbevelingen:
- Faciliteer en promoot meer samenwerking tussen podia en makers.
- Ontwikkel samen met partners en opleidingsinstituten trainingen en opleidingen op het gebied van het gebruik van publieksdata.
- Ondersteun of initieer pilots en kleinschalige projecten op het gebied van publieksdata.
- Doe nader onderzoek naar het verwerven van meer inzicht in publiek, bij voorkeur in samenwerking tussen podia en makers.