Tijdens de BUMA Classical Convention presenteerde de Raad voor Cultuur het sectoradvies muziek. Michael Klier (muziek docent) doet verslag.
Sectoradvies muziek van de Raad voor Cultuur
Jeroen Bartele stelde aan begin van de dag het sectoradvies muziek voor. Er komt weer geld bij is het goede nieuws. En de raad wil dat dingen veranderen. Zo zien zij het “als een even belangrijke overheidsopdracht om de muzieksector te helpen versterken op het gebied van educatie, talentontwikkeling, creatie, innovatie en experiment, en beheer en behoud”
Muziek maak je voor anderen
Tiffany Jenkins uit Schotland vertelde over de cijfers rondom het succesvolle internationale festival in Edinburgh. Volgens de statistieken komen elk jaar meer mensen naar de evenementen. Maar wat zegt dat over de inhoudelijke waarde van de kunst? Hoe meet je die? En Jenkins waarschuwde: wat gebeurt er met de kunst als we kunstenaars ons afhankelijk maken van rendement en succes?
Maar er was ook live muziek
Het absolute hoogtepunt was voor mij de uitvoering van Mayke Nas withandwithout door het Ragazze kwartet. Mayke kwam vooraf op het podium uitleggen waarom ze de muziek van Anton Webern als uitgangspunt genomen had. Ze wou de stelling weerleggen dat deze minimalistische muziek niet verder kan worden uitgekleed. Met humeur maar vooral met intens en exact ensemblespel waren de korte stukken een genot voor oor en geest. Oliver Coates Rivers River Bursting was een ander boeiend kwartetstuk met tape en ook het duo Bertels-Koch bracht interessante nieuwe muziek.
Dan de slotspeech voor een bijna lege zaal. Sir Jonathan Mills rekende ons voor hoeveel festivals er zijn en hoe afhankelijk overheden van deze cultuurmanifestaties zijn. We mogen best zelfbewuster optreden: ‘Insist to embrace the world’. Dat was voor velen de belangrijkste oproep van deze dag.