Volle bak in Pakhuis de Zwijger vrijdag 2 februari 2018. Op initiatief van de Kunstenbond en de Nederlandse Galerie Associatie, praat een vijf vrouw sterk panel en publiek samen over de Galerie van de Toekomst. Online of off line? Op een vaste plek of zwervend door de stad? Alles onder de bezielende leiding van Luuk Heezen. Na afloop is er nog genoeg stof over om door te praten…. Wordt vervolgd?

foto’s: Wout Jan Balhuizen

Galerie van de Toekomst: een middag met elkaar in gesprek

Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Een zaal volgepakt met belangstellenden: galeristen en kunstenaars. Oeke Witteveen van Witteveen Visual Art opent Galerie van de Toekomst door haar kijk op, en wensen voor, de galerie van de toekomst met ons te delen. Haar belangrijkste punt is: een fysieke ontmoetingsplek (be)houden voor kunstenaars en bezoekers, zodat we écht in contact kunnen blijven met elkaar.

Daarna stelt het panel, vijf dames op een rij, zich voor. Naast elkaar zitten Oeke Witteveen (klassieke galerie), Emmelie Koster (pop-up galerie No man’s art Gallery), Julia van der Meer (De Mini Galerie), Samantha Hoekema (Nederlandse Galerie Associatie) en Nora Hooijer (kunstenaar en bestuurslid van de Kunstenbond).

Als dagvoorzitter Luuk Heezen het gesprek met het panel aangaat, gaat het vooral over het belang van die fysieke expo plek. Het belang van zo’n plek wordt door alle panel leden onderschreven. Maar voor de nieuwe galeristen is de expo ruimte de plek waar hun kopers voor het eerst echt kennis maken met het werk, nadat ze het online hebben gezien en via internet meer van de kunstenaar te weten zijn gekomen. In de (klassieke) galerie van Oeke is meer persoonlijk contact tussen koper, kunstenaar en galerie houder, nog vóór dat er werk gekocht wordt. 

Die plek mag van Emmelie steeds wisselen, zoals bij haar pop-up galerie’s. Julia hecht aan haar vaste plek in de Kinkerstraat in Amsterdam. De overeenkomst tussen beide jonge galeriehoudsters is dat ze hun publiek online op de hoogte houden van nieuw werk, nieuwe kunstenaars en nieuwe expo plekken. Beiden hechten dus heel erg aan die online zichtbaarheid.

Voor de klassieke galerie blijft de expo ruimte dé ontmoetingsplek waar kunstenaar, kunstkoper en galeriehouder informatie kunnen uitwisselen. Maar voor alle panel leden staat voorop dat het belang van de kunst uitgedragen wordt, online en offline!

Ben je beeldend kunstenaar? Hier wat praktische hints en tips.

Sta je op het punt om samen te werken met een galerie en vraag je je af of een 50/50 verdeling redelijk is?

Alle waar is naar zijn geld luidt een gezegde. En zo is het. Of een 50/50 verdeling (on)redelijk is hangt helemaal af van de invulling van de samenwerking. Is er sprake van fair practice? Jij levert 50% van het geld in bij verkopen. Wat levert de galerie?

Als de galerie hard voor je werkt en loopt, exposities voor je produceert en je dankzij de galerie publiek vindt en werk verkoopt dat anders moeilijk verkocht zou zijn kan het een faire verdeling zijn. Maar als de galerie je alleen op papier vertegenwoordigt, of je zelf heel veel werk moet doen bij een expositie en vooral je eigen relaties uitnodigt is het geen fair deal natuurlijk.

Meer tips:
Tip 2: bedenk vooraf zelf goed wat je van de samenwerking verwacht en bespreek dit met de galerie. En zet als je met elkaar in zee gaat de afspraken op papier.
Tip 3: Laat je contract screenen door onze juristen. 
Meer weten? Kijk ook verder bij de Kamer van Koophandel en Kunsten92.