Vlak voor de expositie kreeg ze een groot deel van haar werk beschadigd terug van de lijstenmakerij. Beeldend kunstenaar Greet Weitenberg leek voor de kosten op te draaien. Dankzij rechtsbijstand van de Kunstenbond liep het anders.

‘Ongezien had ik ze meegenomen naar mijn atelier’, vertelt Greet. ‘Ik had wel foto’s gemaakt voordat ik ze bij de lijstenmaker bracht, maar die waren in mijn galerie genomen. Dat doe ik dus nooit meer. Toen ik ze uitpakte, bleken bijna alle collages beschadigd. In eentje zat een flinke scheur. Onverkoopbaar waren ze geworden. Ik wist niet wat me overkwam.’

Aansprakelijkheid

Weitenberg is een ervaren beeldend kunstenaar. Ze kent het klappen van de zweep. In haar lichte werkruimte in de Amsterdamse Derde Egelantiersdwarsstraat lagen nu tien kapotte werken, die een donkere schaduw wierpen. Haar zorgvuldig voorbereide expositie moest door de fout van de lijstenmaker ineens worden aangepast.

‘Ik heb hem meteen gebeld. Voor ik het wist, kreeg ik overal de schuld van. Dat komt omdat je met heel veel lagen papier werkt, riep hij door de telefoon. En: jij weet niet hoe lastig dat is. Terwijl, het ging om twee laagjes papier. Even wilde ik het erbij laten zitten, want ik haat conflicten. Tot hij in zijn boosheid uitriep: “Jij ook met je geknutsel”. Toen heb ik opgehangen. Je hoeft het niet mooi te vinden of te kopen, maar een beetje respect, graag.

‘Toen dacht ik, nú bel ik de bond. De jurist was begripvol. Daar was ik blij mee, want ik was echt bijna in tranen. Al snel belde Jean Louis mij terug, een van de advocaten van de Kunstenbond. Vanaf dat moment had ik het gevoel dat ik er niet alleen voor stond.’

Ik ben lid van de bond vanuit een solidariteitsprincipe. We moeten met elkaar de schouders eronder zetten. ~ Greet Weitenberg, beeldend kunstenaar
Ultimatum

De Kunstenbond nam contact op met de lijstenmaker. Die ontkende elke aansprakelijkheid. Na aandringen kwam de verzekeringsmaatschappij in beeld. Een expert nam twee werken mee voor onderzoek, maar weigerde eveneens de schade te vergoeden. Weitenberg kon volgens hem niet bewijzen dat de schade in de lijstenmakerij was ontstaan. Uiteindelijk stelde advocaat Jean Louis Veenstra de lijstenmaker een ultimatum, met een rechtszaak in het vooruitzicht.

‘Na de termijn gebeurde er eerst niks. Maar ineens kwam er toch een tegenbod. Ik kreeg 900 euro schadevergoeding. Dat woog niet op tegen de waarde van mijn werk, maar de kosten heb ik er wel uit. Doordat hij moest betalen, heb ik bovendien het gevoel dat er recht gedaan is. Hopelijk kijkt hij voortaan beter uit als hij met kunstenaars te maken heeft. Dat is wat belangrijk is. Dat niet elke keer de grootste schreeuwer wint.’

Solidariteit

Deze ervaring bevestigde volgens Weitenberg wat zij al jaren vindt: ‘Ik ben lid van de bond vanuit een solidariteitsprincipe. We moeten met elkaar de schouders eronder zetten. Er zijn zoveel creatieve mensen die slecht behandeld worden door hun omgeving. Ik zeg zo vaak tegen andere kunstenaars: word lid van de Kunstenbond.’

Tekst Michiel Jongewaard
Foto Vera Tans