Nieuw jaar, nieuw tarief
Het einde van het jaar is een goed moment om je tarieven eens tegen het licht te houden. De start van een nieuw kalenderjaar biedt namelijk een uitgelezen kans om een tariefverhoging door te voeren.
Waarom je (uur)tarief verhogen?
Het simpelste antwoord: om de inflatie bij te kunnen benen. Zoals je ongetwijfeld ervaart wordt alles duurder. Logisch dus dat je je tarief daar ook op aanpast. Anders loop je het risico dat je straks je huur of boodschappen minder makkelijk kan betalen. Salarissen stijgen ook, dus waarom zou jij als zzp’er hetzelfde tarief blijven vragen? Bovendien is het goed om hier een gewoonte van te maken; het is makkelijker om je tarief ieder jaar een beetje te verhogen, dan na jaren een flinke verhoging in één keer.
Daarnaast ben je in het afgelopen jaar gegroeid als professional en als ondernemer. Je hebt een jaar meer ervaring, je hebt geleerd van opdrachten en projecten en misschien heb je zelfs een opleiding of training gevolgd. Dat zijn allemaal dingen die bijdragen aan jouw waarde en waar je opdrachtgevers ook baat bij hebben. Bedenk daarbij dat de inkomsten van veel opdrachtgevers ook jaarlijks stijgen.
Hoe bepaal je je nieuwe tarief?
Prijsindexaties worden vaak gebaseerd op cijfers van het CBS. Als zzp’er kan dit ook jouw vertrekpunt zijn. Je kunt uitgaan van de Consumenten Prijs Index (CPI) of de Diensten Prijs Index (DPI). Vaak wordt er een vaste maand gekozen als basis. De CPI laat zien dat de jaarinflatie in november 2024 op 4% staat. Ga je hiervan uit, dan zou je je tarief dus met 4% verhogen.
Wat betreft je gestegen kennis en ervaring zijn de salarisschalen van cao’s in jouw werkveld een goed hulpmiddel. Kijk naar een cao die goed bij jouw werk en dat van een opdrachtgever past en zoek in de cao de salaristabellen op. Kijk wat de loonstijging is als je een trede hoger zou komen. Zo kun je berekenen met welk percentage je jouw tarief zou kunnen verhogen.
Met deze bronnen onder je arm is het makkelijker om de stijging van je tarief bij je opdrachtgever te onderbouwen.
Wat zijn de risico’s?
Veel zzp’ers zijn huiverig om tariefverhogingen te communiceren. Het risico bestaat immers dat een opdrachtgever zegt: “Dan gaan we op zoek naar iemand anders.”. Maar dat risico is, zeker als je al een tijdje een prettige samenwerking hebt, waarschijnlijk vrij klein. Dus: weet wat je waard bent en durf te vragen! Jouw opdrachtgever klopt niet voor niets bij jou aan.
Wil een opdrachtgever vooraf geen afspraken maken over indexatie en zit een tariefverhoging er keer op keer niet in? Vraag je dan serieus af of je wel voor deze opdrachtgever wil blijven werken.
Hoe communiceer je een tariefwijziging?
Maak allereerst onderscheid tussen bestaande klanten en nieuwe klanten. Bij opdrachten die doorlopen in het nieuwe jaar ligt het tarief ten slotte in principe al vast, tenzij in het contract staat dat je per 1 januari je tarief mag verhogen.
Het is het beste om al aan het begin van een nieuwe samenwerking te onderhandelen over indexatie. Neem het recht op verhoging van je tarief dus van tevoren al op in het contract en zet het in je algemene voorwaarden. Dan hoef je er niet ieder jaar over in discussie. Voorbeelddocument nodig? Check dan de algemene voorwaarden van de Kunstenbond.
Heb je van tevoren geen afspraken gemaakt over indexatie en wil je je tarief binnen een lopende opdracht verhogen? Dan is het makkelijkste om dit ter sprake te brengen als je toch al contact hebt – het liefst telefonisch of face-to-face. Wanneer je overlegt over een lopende opdracht, bijvoorbeeld. Geef aan dat je je tarief per 1 januari wil indexeren en noem dan concreet met welk bedrag of percentage. Zorg dat je je besluit kunt onderbouwen en dat je het gesprek voert met de juiste persoon (met wie sloot je het contract?).
Heb je voor het einde van het jaar geen contact meer met je opdrachtgever via een klus, neem dan zelf het initiatief om een gesprek te voeren over – bijvoorbeeld – de samenwerking van het afgelopen jaar. Of bedank de opdrachtgever voor de opdrachten, bespreek kort wat je allemaal voor ze hebt gedaan en waar dat in geresulteerd heeft. Geef vervolgens aan dat je tarief per 1 januari wijzigt voor nieuwe opdrachten. Wanneer jullie contact vooral via mail plaatsvindt en er geen sprake is van een lopende opdracht, kun je dit ook gewoon kort op mail zetten en op die manier meedelen.
Informeer opdrachtgevers voor wie je regelmatig werkt in ieder geval voor het einde van het jaar over de aankomende tariefwijziging. Bevestig dit ook via de mail zodat het zwart op wit staat. Verwijs terug naar deze mededeling zodra je de eerste offerte met het nieuwe tarief stuurt.
Wees in elk geval niet bang om voor jezelf en je werk op te komen. Je weet zelf het allerbeste wat je waard bent en daar mag een passend tarief tegenover staan. Ga het gesprek over indexatie van je tarief niet uit de weg, ook niet als je weet dat je opdrachtgever geen budget heeft. Zo maak je in ieder geval duidelijk dat een jaarlijkse stijging van je tarief normaal is.
Nog geen lid van de Kunstenbond?
Met een lidmaatschap krijg je toegang tot handige voorbeeldcontracten, juridisch advies en nog veel meer. Of je nu als zelfstandige werkt of in loondienst bent, als autonoom kunstenaar of achter de schermen: de Kunstenbond staat voor je klaar! Wij zijn dé vakbond die jouw belangen behartigt, waar je ook bent in jouw carrière.
- Juridische ondersteuning
- Contractscreening
- Voorbeeldcontracten en algemene voorwaarden
- Dagelijkse helpdesk
- Korting op verzekeringen
- Belastingservice