Direct naar inhoud

ARK/Connor Schumacher wint Fair Practice Dance Employer Award 2025 

Gepubliceerd op:

Tijdens de Nederlandse Dansdagen reikt de Kunstenbond jaarlijks de Fair Practice Dance Employer Award uit, een prijs voor uitmuntend werkgeverschap in de danssector. Een prijs voor en door dansprofessionals, want de jury bestaat uit vakgenoten uit het Nederlandse dansveld. Hun boodschap is dit jaar helder: 

De Fair Practice Dance Employer Award 2025 gaat naar ARK/Connor Schumacher! 

De Rotterdamse dansorganisatie onderscheidt zich volgens de jury door transparante contracten, goede arbeidsvoorwaarden, respect voor grenzen, een veilige werkomgeving, ruimte voor artistieke inbreng en een sterke focus op inclusiviteit. Allemaal waarden waar de Kunstenbond zich hard voor maakt. Dat we dit jaar ARK/Connor Schumacher deze prijs mogen overhandigen, maakt ons dan ook bijzonder trots. 

“De prijs is een teken dat we op de goede weg zijn” 

Connor, van harte gefeliciteerd met deze award! 
“Dank je! We zijn allemaal verrast en dankbaar voor deze erkenning, zeker op dit punt in onze ontwikkeling. De prijs is een teken dat we op de goede weg zijn. Onze visie voor de organisatie en de sector vergt nog veel werk, maar het is fijn te horen dat de kern zich vertaalt naar beleid en vooral dat dit wordt gezien door de Kunstenbond en de mensen met wie we werken.” 

Hoe zet ARK zich in voor het welzijn van dansers en werknemers? En waarom is dat zo belangrijk? 
“Ons beleid is gebaseerd op de soft skills die dans helpt ontwikkelen: teamwork, stressmanagement, omgaan met onzekerheid, verschillen tussen mensen begrijpen en waarderen. Door die vaardigheden leren we ongelijkheid en vooroordelen herkennen in onszelf, de organisatie en het werkveld. Het zijn de soft skills die onze pogingen tot gelijkheid kracht geven. 

Daarbij wil ik een werkomgeving scheppen die ongezonde en schadelijke situaties zoals ik heb meegemaakt, uitsluit. De keuze voor fair practice als kernwaarde, is geïnspireerd door rolmodellen en collega’s zoals Kristin de Groot en Johan Cuperus (Dansateliers), Jan Martens (GRIP) en Merel Heering (dramaturg en coach). Zij creëerden een stimulerende omgeving waarin ik en velen tot bloei kwamen.” 

Hoe verschilt jullie aanpak van die van andere gezelschappen? 
“Bij ARK draait alles om de kracht van dans om mensen fysiek én mentaal te bewegen naar een warmer, inclusiever en progressiever wereldbeeld. Dans is voor ons altijd een social practice, of het nu in het theater, de club of op een plein is. Iedereen doet mee, of je nu actief beweegt of observerend kijkt. Dans is altijd een oefening in menselijkheid.” 

Toekomstvisie 
“Wij geloven dat dans de sleutel tot revolutie is. De wereld wordt er beter van als we elke dag dansen. Wat we fysiek oefenen, groeit uit tot mentale vaardigheden. Liefde is een gezamenlijk kunstwerk.” 

Welke ontwikkelingen zie je momenteel binnen de danssector? 
“Dans is nooit neutraal. De spirit van dans staat voor bewegingsvrijheid, zelfbeschikking en empowerment. Dankzij de politieke inspanningen van onder andere de Kunstenbond is er al veel vooruitgang geboekt in de danssector. 

Tegelijkertijd zien we ruimte voor verdere actie en meer hulp, juist op het gebied van eerlijkheid, zeggenschap en rechtvaardigheid. Podiumkunstenorganisaties die zich aan de CAO houden, zijn verplicht premie te betalen aan het Pensioenfonds Zorg en Welzijn, zonder mogelijkheid tot vrijstelling. 

Dat fonds investeert, volgens onder meer The Rights Forum, in bedrijven die medeplichtig zijn aan mensenrechtenschendingen in de bezette Palestijnse gebieden. Daarmee worden kunstenaars indirect onderdeel van een systeem dat zij moreel vaak afwijzen. 

Ik weet dat de Kunstenbond, met haar waarden en ethiek, niet wil dat kunstenaars geen keuze hebben en ongewild bijdragen aan onrecht. En als de Nederlandse staat geen rode lijn trekt, dan moeten wij dat doen. Samen.” 

Delen via social media